Cukai Harta atau dikenali juga sebagai Cukai Taksiran adalah cukai yang dikenakan ke atas setiap pegangan berkadar termasuklah tanah kosong di dalam kawasan Majlis Bandaraya Johor Bahru mengikut kuasa yang diberikan dibawah Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) Seksyen 127 seperti di bawah:
“Pihak berkuasa tempatan boleh, dengan kelulusan Pihak Berkuasa Negeri, dari semasa ke semasa sebagaimana difikirkan perlu, mengenakan sama ada secara berasingan atau sebagai suatu kadar yang disatukan, kadar atau kadar tahunan dalam sesuatu kawasan pihak berkuasa tempatan bagi maksud Akta ini atau bagi maksud lain yang mana adalah kewajipan pihak berkuasa tempatan itu menyempurnakannya di bawah mana-mana undang-undang bertulis yang lain”
Berikut adalah jenis-jenis harta yang dikenakan cukai taksiran
- Perumahan
Rumah teres, rumah berkembar, rumah sesebuah, rumah bandar, rumah pangsa, pangsapuri, apartment, kodominium,rumah kedai dan sebagainya. - Perdagangan
Kedai, kedai pejabat, apartment perkhidmatan, pusat membeli belah , pawagam, pejabat, hotel, stesen minyak, pusat rekreasi dan sebagainya. - Perindustrian
Kilang teres, kilang berkembar, kilang kluster, kilang sesebuah, bengkel dan sebagainya. - Pertanian
Ladang Kelapa Sawit, kebun sayur-sayuran, kebun bunga dan sebagainya. - Tanah Kosong
Lot pertanian, lot kediaman, lot perindustrian, tanah pembangunan dan sebagainya.
Cukai Taksiran ditentukan berdasarkan kadar peratusan (%) yang diambil daripada Nilai Tambah setiap pegangan harta seperti formula berikut:
Nilai Tambah X Kadar % mengikut Jenis Pegangan = Cukai Taksiran
Kadar Peratusan (%) yang dikenakan adalah mengikut kategori jenis pegangan sebagaimana di bawah:
Jenis Pegangan | Kadar |
---|---|
Perumahan Dan Lain-Lain | 0.08% |
Perumahan Rizab Melayu | 0.03% |
Perumahan Rakyat | 0.05% |
Pangsapuri Perkhidmatan | 0.22% |
Perdagangan | 0.23% |
Perindustrian | 0.24% |
Tanah Pembangunan | 0.04% |
Tanah Pertanian | 0.03% |
Komponen utama yang diambil bagi penentuan Nilai Tambah ialah nilai tanah dan nilai bangunan.
- Tanah : Anggaran nilai tanah yang munasabah berdasarkan Aras 1 Julai 2020
- Bangunan : Anggaran kos bangunan yang munasabah berdasarkan Aras 1 Julai 2020
Perbezaan Cukai Taksiran boleh berlaku disebabkan terdapat beberapa perbezaan antaranya:
- Keluasan lantai bangunan (disebabkan terdapat ubahsuai atau ubah tambahan)
- Jenis Bangunan
- Kedudukan bangunan atau unit (intermidiate/end/odd/dll)
- Jenis bahan binaan
- Lokasi
- Status Pegangan (Bumiputera/antabangsa)
- Jenis Pegangan (Kekal/Pajakan/dll)
Nilai Tambah akan kekal sehingga Penilaian Semula yang dikuatkuasakan kecuali pindaan kepada Senarai Nilaian akan dibuat sebagaimana Seksyen 144, Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171). Pindaan Senarai Nilaian akan dibuat atas sebab-sebab berikut :
- Bangunan baru
- Bangunan diubahsuai/tambahan binaan
- Bangunan runtuh atau dirobohkan
- Keluaran Hakmilik baharu
- Perubahan nilai pada harta yang disebabkan oleh peruntukan undang-undang , perancangan dan sebagainya
- Pembetulan penilaian sedia ada
Kadar tidak boleh dipinda atau dikurangkan. Kadar ini ditentukan selaras dengan peruntukan Akta Kerajaan Tempatan 1976 (Akta 171) di bawah Seksyen 130 seperti di bawah: 130
“Apa-apa kadar atau kadar-kadar yang dikenakan di bawah Bahagian ini boleh ditaksirkan atas nilai tahunan pegangan atau atas nilai tambah pegangan sebagaimana yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Negeri.”
“Jika sesuatu kadar atau kadar-kadar ditaksirkan atas nilai tambah pegangan, kadar atau kadar-kadar itu hendaklah tidak boleh lebih daripada lima peratus dari nilai tambah”
Cukai Harta perlu dibayar bagi membiayai:
- Perkhidmatan pembersihan kawasan seperti pungutan sampah, pembersihan jalan, parit dan pemotongan rumput;
- Pembinaan dan penyelenggaraan infrastruktur seperti jalan, parit, longkang dan pengindahan bandar;
- Penyediaan dan penyelenggaraan lampu jalan;
- Pembinaan dan penyelenggaraan kemudahan awamseperti dewan orang ramai, tandas awam, pasar, padang permainan kanak-kanak, tempat rekreasi dan sebagainya;
- Menyediakan perkhidmatan perbandaran dan kesihatan awam.
Cukai Harta perlu dijelaskan dua kali setahun
- Penggal pertama: 1 Januari - 28 Februari
- Penggal kedua: 1 Julai - 31 Ogos
Caj Notis akan dikenakan sekiranya Cukai Harta dibayar selepas tarikh akhir pembayaran.
Anda akan dikenakan tindakan seperti berikut:
- Surat Peringatan akan dikeluarkan dan anda perlu menjelaskan dalam masa lima belas (15) hari dari tarikh notis ini dipos/diserah;
- Jika masih gagal, Notis (Borang E) akan dikeluarkan. Anda juga perlu menjelaskan dalam masa lima belas (15) hari dari tarikh notis ini dipos/diserah;
- Jika masih gagal, Sitaan Harta Alih akan dibuat ke atas harta alih yang terdapat di bangunan anda atau lelongan harta tanah bagi yang tidak mempunyai harta alih seperti tanah kosong, melalui Pendaftar Mahkamah Tinggi sebagaimana Seksyen 151.
Caj Notis yang dikenakan sebagaimana berikut :
Bil | Notis | Caj |
---|---|---|
1 | Surat Peringatan | RM 6.00 |
2 | Notis (Borang E) | RM 11.00 |
2 | Borang G (Sita) | RM 33.00 |
Kesan lain dari tidak menjelaskan cukai harta adalah:
- Permohonan pelan ubah tambahan atau permit tidak diluluskan
- Tidak boleh membuat permohonan baru atau pembaharuan lesen perniagaan
- Permohonan di kaunter OSC tidak akan diproses
- Pindahmilik (Borang I/J) akan disekat
- Tidak layak menyertai Program Cabutan Bertuah Cukai Harta
Bermula penggal 1/2026, bil cukai harta tidak akan dihantar secara fizikal. Untuk mendapatkan bil anda, sila layari laman MyBILL melalui pautan https://apl.mbjb.gov.my/MyBILL
Melalui laman MyBILL di pautan https://apl.mbjb.gov.my/MyBILL
Anda perlu memasuki laman MyBILL bagi mendapatkan bil-bil tersebut. Walaubagaimanapun, MBJB dalam tindakan menaiktaraf perkhidmatan MyBILL bagi mendapatkan bil secara pukal.
Bil cukai harta yang dicetak berwarna sahaja yang akan diterima di kaunter untuk pembayaran bagi membezakan resit yang asli.
Pagination
Soalan Am
Bahagian Pengurusan Penyewaan bertanggungjawab menguruskan sewaan premis milik MBJB seperti gerai, ruang pejabat, kiosk dan tapak niaga. Ia termasuk permohonan, perjanjian, kutipan sewaan, pemantauan dan tindakan terhadap tunggakan.
Bahagian Pengurusan Fasiliti bertanggungjawab melaksanakan pengurusan semua aset tak alih milik MBJB dengan memastikan aset-aset tersebut berkeadaan baik, memenuhi fungsinya serta dapat memberikan pulangan yang optimum kepada MBJB.
MBJB menawarkan pelbagai jenis premis termasuk gerai makanan/minuman, gerai penjaja, ruang niaga pasar, ruang pejabat, kiosk, dan tapak pasar malam atau pasar tani. Link https://www.mbjb.gov.my/ms/sewaanpremismbjb
Fasiliti dan kemudahan awam yang boleh ditempah boleh rujuk di https://www.mbjb.gov.my/index.php/ms/rakyat/perkhidmatan/kemudahan-awam
Bagi tempahan kemudahan seperti dewan, gelanggang futsal dan fasiliti sukan dan rekreasi, anda boleh membuat tempahan dengan hadir ke kaunter jabatan Pengurusan Harta.
Anda boleh menghubungi Jabatan Pengurusan Harta di talian 07-2282584.
Warganegara Malaysia yang berumur 18 tahun ke atas dan menetap di kawasan Johor Bahru (keutamaan kepada pemohon B40 atau berpendapatan rendah) layak memohon. Tiada rekod blacklist juga disyaratkan.
Senarai premis kosong boleh disemak melalui:
- Laman web rasmi MBJB (https://www.mbjb.gov.my) – Iklan Kekosongan Premis
- Terus ke kaunter Bahagian Penyewaan di Menara MBJB
- Melalui hebahan media sosial rasmi MBJB – Facebook Rasmi MBJB
Anda boleh hubungi kami melalui: Telefon: 07-228 2525 sambungan Jabatan Pengurusan Harta
Emel: jph@mbjb.gov.my
Lokasi: Aras 7, Menara MBJB, Johor Bahru
Permohonan Penyewaan
Isi borang permohonan yang boleh didapati di kaunter MBJB atau muat turun melalui laman web rasmi. Lengkapkan dokumen sokongan dan hantar ke Bahagian Penyewaan, Jabatan Pengurusan Harta.
- Salinan kad pengenalan pemohon;
- Satu keping gambar berukuran passport;
- Pengesahan Status Kebankrapan (Jabatan Insolvensi : online) – WAJIB;
- Salinan Penyata Bank 3 bulan;
- Salinan Pendaftaran Syarikat SSM (jika ada);
- ROS / PJS / KOOP / Badan Yang Bertauliah(jika berkenaan); dan
- Bayaran proses RM5.00 bagi setiap permohonan. (*Borang yang telah dibayar perlu ditinggalkan di kaunter)
Dokumen asal perlu dibawa semasa temuduga
Kebiasaannya 30 hingga 60 hari bekerja selepas tapisan dan semakan lengkap.
Pemohon hanya dibenarkan memohon SATU premis pada satu masa, kecuali dengan kebenaran khas Pihak Berkuasa.
Perjanjian Sewaan
Biasanya 1 ke 3 tahun bergantung kepada jenis premis. Perjanjian boleh disambung semula selepas penilaian semula prestasi penyewa.
Syarat penggunaan premis, larangan penyalahgunaan, kadar sewa, penalti, tanggungjawab penyewa dan tempoh sewaan.
Boleh, dengan memberikan notis bertulis sekurang-kurangnya 1 bulan kepada MBJB.
Tidak dibenarkan kecuali atas sebab tertentu seperti kematian, dengan permohonan rasmi dan kelulusan MBJB.
Pagination
Boleh mengajikan pekerja warga asing yang mempunyai permit kerja yang sah untuk kategori lesen perniagaan tred sahaja. TIDAK dibenarkan menggajikan warga asing untuk kategori lesen penjaja.
Tuan/puan hendaklah mengisi borang permohonan lesen perniagaan dan iklan yang terdapat di Portal Rasmi MBJB dengan memuat turun dan mencetak Borang Permohonan (eBorang) atau mengambilnya di Kaunter Jabatan Pelesenan, Tingkat 5 Menara MBJB beserta dokumen yang diperlukan bagi menyokong permohonan tersebut. Tuan/Puan juga boleh mendapatkan konsultansi di Jabatan Pelesenan.
Lesen perniagaan dan iklan perlu diperbaharui dalam masa 30 hari sebelum tarikh tamat lesen perniagaan (termasuk lesen ‘date to date’)
Tuan/puan juga boleh memperbaharui lesen perniagaan secara atas talian di portal e-Khidmat - http://johor.ekhidmat.my/ekhidmat atau di Kaunter Menara MBJB / Kaunter Cawangan dengan membawa lesen perniagaan dan iklan tahun sebelumnya.
Tuan/puan perlu memuat turun dan mengisi borang permohonan lesen sementara promosi melalui portal rasmi MBJB bersama-sama lampiran salinan kad pengenalan, salinan SSM, gambar lokasi perniagaaan dan surat perjanjian sewa/surat tawaran daripada pemilik tempat perniagaan, dan melampirkan surat sokongan dari Ibu Pejabat Polis lokasi masing-masing, surat ulasan untuk aktiviti hiburan dari Pejabat Daerah serta kertas kerja program yang akan dianjurkan selewat-lewatnya 30 hari bekerja dari anggaran tarikh program yang dijadualkan.
Promosi minuman keras adalah TIDAK DIBENARKAN sama sekali
Tuan/puan boleh berhubung terus dengan Syarikat Southern XMedia di Wisma IBZI berkenaan lesen iklan luar di talian 07- 223 0001 bagi kategori billboard / LED / gegantung (bunting) dan sepanduk (banner); manakala boleh merujuk Unit Iklan luar bagi kategori iklan dinding dan visual papan adang (hoarding)
Tuan/puan boleh berhubung terus dengan Syarikat Southern XMedia di Wisma IBZI berkenaan lesen iklan luar di talian 07-223 0001
Tuan/puan boleh mengisi borang permit sementara meletakkan barang perniagaan bersama dokumen sokongan yang ditetapkan;
Manakala, untuk mesin vending pula perlu dimohon menggunakan Borang Permohonan Lesen Premis Perniagaan dan Iklan
Tuan/puan boleh menyemak status permohonan lesen perniagaan dengan hadir sendiri ke kaunter Jabatan Pelesenan, Tingkat 5, Menara MBJB atau telefon di talian 07-2198000 atau melalui portal e-Khidmat - http://johor.ekhidmat.my/ekhidmat
Lesen Perniagaan Tidak Berisiko boleh diperoleh secara serta merta di kaunter setempat setelah dokumen yang dihantar adalah lengkap dan bayaran dijelaskan; manakala Lesen Perniagaan Berisiko Tinggi dan Berisiko Sensitif akan dibawa ke dalam Mesyuarat Jawatankuasa Pelesenan / Kerja Pelesenan dan Penguatkuasaan untuk diberikan Keputusan. Senarai kategori lesen adalah sepertimana Broshur
Syarat-syarat untuk jenis perniagaan yang menggunakan foodtruck/food wagon:
- salinan kad pengenalan
- salinan SSM
- salinan geran kenderaan
- gambar di setiap sisi kenderaan
- salinan lesen GDL
- gambar lokasi tapak perniagaan
- salinan sijil suntikan thyphoid
- salinan sijil kursus pengendalian makanan
- sertakan surat kebenaran tuan tanah sekiranya tapak tersebut mempunyai pemilik
- terdapat beberapa lokasi yang telah diwartakan untuk foodtruck/food wagon
- sekiranya tapak yang dipilih tidak tersenarai dalam lokasi yang diwartakan, permohonan akan dibawa ke mesyuarat jawatankuasa.
Boleh mengajikan pekerja warga asing yang mempunyai permit kerja yang sah untuk kategori lesen perniagaan tred sahaja. TIDAK dibenarkan menggajikan warga asing untuk kategori lesen penjaja.
Syarat-syarat untuk jenis perniagaan yang menggunakan foodtruck/food wagon:
- salinan kad pengenalan
- salinan SSM
- gambar lokasi tapak perniagaan
- salinan sijil suntikan thyphoid
- salinan sijil kursus pengendalian makanan
*sertakan surat kebenaran tuan tanah sekiranya tapak tersebut mempunyai pemilik.
Tuan/puan boleh memohon untuk penganjuran bazar perayaan dengan menghantar kertas kerja penganjuran seawal 3 bulan dari tarikh perayaan. Sila cakna dan layari laman sesawang MBJB untuk sebarang pengumuman terkini.
Tuan/puan boleh membuat permohonan untuk menjual bunga api pada musim perayaan dengan mengisi borang lesen sementara promosi dan melampirkan salinan kad pengenalan, salinan ssm, gambar lokasi, serta kelulusan permit bahan letupan yang dikeluarkan oleh IPD mengikut lokasi perniagaan.
*lokasi yang mempunyai pemilik perlu disertakan perjanjian sewa/surat tawaran.
Tuan/puan perlu mengisi borang permohonan lesen anjing yang terdapat di laman sesawang MBJB dengan memuat naik borang permohonan atau mengambilnya di Kaunter Jabatan Pelesenan tingkat 5 Menara MBJB.
Syarat-syarat untuk permohonan lesen anjing:
- salinan kad pengenalan pemilik anjing
- gambar pemilik dan gambar anjing
- salinan sijil pemeriksaan kesihatan anjing terkini
- dokumen bukti telah mengembiri anjing daripada Doktor Veterinar yang bertauliah
*wajib mendapatkan persetujuan jiran-jiran dalam borang permohonan
Jumlah yang dibenarkan:
- hanya seekor bagi kediaman jenis teres.
- 2 ekor untuk kediaman jenis banglo
- 4 ekor (maksima) untuk kawasan kilang / tapak bina
* TIDAK DIBENARKAN UNTUK KEDIAMAN STRATA DAN BERTINGKAT (PANGSA/PANGSAPURI/KONDOMINIUM) DAN JENIS TOWN HOUSE.
Pihak MBJB tidak mengehadkan waktu operasi perniagaan tetapi mempunyai 2 pilihan kategori premis perniagaan restoran/kedai makanan iaitu restoran 24 jam (beroperasi 18-24 jam) dan restoran bukan 24 jam (beroperasi kurang 18 jam). Kadar harga lesen bagi restoran 24 jam (kategori berisiko tinggi) adalah satu kali ganda daripada kadar harga lesen bukan 24 jam
Pagination
Tindakan Penguatkuasaan
Kesalahan lazim yang dikenakan kompaun oleh penguat kuasa ialah kesalahan parkir di lokasi yang tidak dibenarkan antaranya laluan awam, lorong belakang, loading bay, garisan kuning, laluan basikal dan sebagainya . Selain itu, sekiranya parkir di petak tanpa kupon juga boleh dikenakan kompaun.
Tiada Lesen Perniagaan Sah
- Premis beroperasi tanpa lesen yang sah atau lesen telah tamat tempoh.
- Lesen tidak diperbaharui selepas notis amaran.
Melanggar Syarat Lesen Perniagaan
- Premis menjual barangan/perkhidmatan selain daripada yang diluluskan dalam lesen.
- Ubahsuai premis tanpa kebenaran.
- Menggunakan kawasan awam tanpa kebenaran (contoh: meletak meja kerusi atas laluan awam).
Ada kemungkinan kenderaan lain menggunakan nombor plat yang sama dengan kenderaan anda atau kesalahan memasukkan nombor kenderaan semasa tawaran kompaun diberikan.
Untuk membuat penafian kenderaan yang dikompaun bukan kenderaan sebenar pemilik yang didaftarkan dalam sistem JPJ, pemilik membuat repot polis penafian dan disertakan geran dan gambar kenderaan sebenar. Salinan tersebut boleh dimajukan kepada Jabatan Penguatkuasaan bagi prosedur pembatalan kompaun.
Rayuan bagi pengurangan kompaun boleh dibuat permohonan kepada Pihak Pengurusan MBJB mengikut dasar yang diperuntukkan dan pengecualian hanya boleh diberikan oleh YB Datuk Bandar mengikut pertimbangan dan kelulusan.
Tindakan penguatkuasaan yang dijalankan mengikut punca kuasa yang telah diperuntukkan melalui
- Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974 (Akta 133)
- Undang-Undang Kecil Penjaja MBJB – Berniaga tanpa lesen, menghalang laluan awam, pembinaan gerai tanpa kelulusan.
- Undang-undang Kecil Pelesenan Iklan (MBJB) 2010
Tindakan penguatkuasaan tanpa notis boleh berlaku dalam situasi tertentu berdasarkan kuasa serta budi bicara pegawai penguat kuasa MBJB, biasanya merujuk kepada undang-undang kecil tempatan dan Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1974. Pengarah Jabatan Penguatkuasaan atau Ketua Unit boleh mengarahkan tindakan serta-merta atas alasan operasi berprofil tinggi, aduan awam kritikal, atau setelah pemerhatian berulang.
Parkir dan Lalu Lintas
- Tiada Bayaran Parkir Dibuat
- Tidak mempamerkan kupon / tiket parkir.
- Tidak membuat pembayaran melalui aplikasi MBJB Spot
- Bayaran Parkir Tamat Tempoh
- Letakkan kupon / tiket yang telah tamat.
- Aplikasi tidak diaktifkan atau tidak diperbaharui selepas tempoh tamat.
- Parkir di Kawasan Larangan
Parkir di petak larangan seperti:- Petak khas OKU tanpa permit.
- Petak motosikal (jika anda guna kereta).
- Laluan pejalan kaki.
- Hadapan pili bomba.
- Menghalang Laluan / Halangan Kenderaan Lain
- Parkir yang menyekat laluan masuk/keluar bangunan atau jalan kecil.
- Parkir di selekoh atau simpang jalan.
1. Bayaran Secara Online
1 | eKhidmat | https://ekhidmat.my |
2 | Aplikasi MBJBSpot | |
3 | PBTpay | https://pbtpay.kpkt.gov.my/home/pbt |
2. Bayaran di Kaunter MBJB
Semua kaunter cawangan MBJB
- Aras bawah, Bangunan Jotic, Jalan Ayer Molek, 80888 Johor Bahru
Masa beroperasi : setiap hari 8.00 pagi-10.00 malam - Kaunter Menara MBJB, Jalan Dato’ Onn, Johor Bahru.
Waktu operasi:
- Isnin–Khamis: 8.00 pagi – 5.00 petang
- Jumaat: 8.00 pagi – 12.30 tengah hari, 2.00 petang – 5.00 petang.
3. Rujuk laman web bagi Lokasi kaunter Cawangan yang lain :
4. Kaunter Bergerak MBJB
Rujuk jadual dan lokasi Kaunter Bergerak MBJB
Permohonan pas bermusim boleh dibuat melalui aplikasi MBJBSpot secara terus
Kesalahan lazim yang dikenakan tindakan penundaan oleh MBJB ialah kesalahan parkir di lokasi yang tidak dibenarkan antaranya laluan awam, lorong belakang, loading bay, garisan kuning, laluan basikal dan lain-lain Lokasi yang tidak dibenarkan.
Selain daripada itu, kenderaan yang terbiar dan ditinggalkan lama di tempat awam termasuklah di Kawasan perumahan juga boleh dikenakan tindakan penundaan.
Pembinaan dan Lesen
Berniaga tanpa lesen sah
- Tidak mempunyai lesen perniagaan daripada MBJB.
- Lesen telah tamat tempoh dan tidak diperbaharui.
Berniaga di tempat yang tidak dibenarkan
- Menjalankan perniagaan di kawasan larangan seperti kaki lima, tepi jalan, atau kawasan milik awam/tanpa kebenaran.
Mengganggu laluan awam
- Menyebabkan halangan kepada pejalan kaki, lalu lintas atau kawasan awam lain.
Pelanggaran syarat lesen
- Tidak mematuhi syarat-syarat yang ditetapkan dalam lesen perniagaan, seperti saiz lot, jenis barang, waktu operasi, dll.
Menjual barangan terlarang
- Menjual barang tiruan, haram atau tidak mengikut garis panduan KPDN/agensi lain.
- Selain daripada itu, penjualan vape adalah tidak dibenarkan dan dilarang di Johor sejak tahun 2016
Tidak mematuhi arahan notis MBJB
- Gagal mematuhi notis amaran yang telah dikeluarkan lebih awal oleh pihak penguat kuasa.
MBJB (Majlis Bandaraya Johor Bahru) mewajibkan semua pembinaan, termasuk struktur sementara, untuk mendapatkan kelulusan dan permit kerana:
Keselamatan Awam
- Struktur yang tidak diluluskan boleh membahayakan pengguna dan orang awam.
Kesesuaian Guna Tanah
- MBJB perlu pastikan struktur tidak melanggar pelan pembangunan atau guna tanah sedia ada.
Estetika dan perancangan bandar
- Struktur sementara yang tidak dikawal boleh merosakkan imej dan keindahan bandar.
Elak gangguan dan aduan
- Binaan haram boleh mengganggu jiran, lalu lintas, saliran dan utiliti awam.
Pematuhan Undang-undang Kecil MBJB
- Mana-mana struktur tanpa kelulusan boleh dianggap binaan haram dan boleh diambil tindakan sitaan atau roboh.
Jika anda berniaga tanpa lesen sah daripada MBJB, anda boleh dikenakan tindakan penguatkuasaan dan hukuman di bawah Undang-Undang Kecil (UUK) Pelesenan , Tred, Perniagaan dan Perindustrian (MBJB) 2016 atau UUK Penjaja (MBJB) 2010
Penjaja dan Kebersihan
Gerai anda dirobohkan oleh MBJB kerana melanggar peruntukan undang – undang yang ditetapkan dan menjalankan perniagaan tanpa lesen yang sah daripada MBJB.
Pagination
Chatboard
Suntikan typhoid boleh didapatkan di Klinik Bandaraya MBJB. Hubungi talian klinik bandaraya di talian 072282630.
Suntikan lain yang ditawarkan termasuklah suntikan typhoid, Suntikan meningococcal (Umrah dan haji) serta suntikan influenza
Boleh rujuk https://fosim.moh.gov.my/fssm/public/home atau FoSIM Public Apps
Setiap pengendali makanan, sama ada pekerja tetap ataupun pekerja separuh masa (part time), wajib mendapatkan suntikan typhoid dan kursus pengendali makanan bagi memastikan penyediaan dan pengendalian makanan dilakukan dengan baik dan sistematik
Aduan boleh disalurkan ke Sistem Aduan Awam (SISPAA) MBJB dan Pejabat Kesihatan Daerah Johor Bahru (PKDJB).
Perangkap minyak perlu dipasang di setiap outlet air cucian dan perlu diselenggara selalau bagi memastikan perangkap minyak berfungsi dengan baik.
Bergantung kepada penghasilan makanan bagi premis tersebut dan saiz perangkap minyak yang bersesuaian.
Unit Alam Sekitar
Unit Alam Sekitar bertanggungjawab memantau, mengawal dan melaksanakan program serta tindakan bagi memastikan kelestarian alam sekitar di kawasan pentadbiran PBT. Ini termasuk pengurusan pencemaran, kesedaran awam, penguatkuasaan dan pematuhan terhadap undang-undang berkaitan.
Aduan boleh dikemukakan melalui:
- Talian aduan PBT
- Sistem e-Aduan rasmi
- Aplikasi telefon pintar PBT (jika ada)
- Hadir ke kaunter Unit Alam Sekitar
Sila sertakan butiran lengkap lokasi dan gambar (jika ada) untuk memudahkan siasatan.
Ya. Sekiranya pokok berada di kawasan rizab jalan atau milik PBT, kelulusan perlu diperoleh terlebih dahulu. Jika pokok berada dalam kawasan persendirian, pemilik bertanggungjawab tetapi perlu pastikan tindakan tidak mengganggu jiran atau mencetus bahaya.
Ya. PBT menyediakan perkhidmatan kutipan kitar semula secara berkala atau meletakkan tong kitar semula di lokasi tertentu. Untuk maklumat lanjut, sila rujuk jadual kutipan atau lokasi tong di laman web rasmi PBT.
Segera laporkan kepada:
- Unit Alam Sekitar MBJB (No tel: 07-2282564)
- Jabatan Alam Sekitar (JAS)
- Bomba (jika melibatkan kebakaran besar)
Pihak PBT akan menyiasat dan mengambil tindakan di bawah Akta Kualiti Alam Sekeliling dan undang-undang kecil PBT.
Sebarang inisiatif komuniti seperti itu amat dialu-alukan, tetapi perlu mendapatkan kebenaran bertulis daripada PBT bagi memastikan keselamatan, pematuhan peraturan dan penyelenggaraan jangka panjang.
PBT boleh mengeluarkan notis amaran, kompaun atau menutup premis jika gagal mematuhi syarat lesen dan menyebabkan pencemaran di bawah Undang-Undang Kecil PBT serta Akta Kerajaan Tempatan 1976.
Orang awam boleh menyertai melalui hebahan di media sosial rasmi, laman web PBT, atau terus mendaftar dengan Unit Alam Sekitar. Aktiviti seperti gotong-royong, kempen tanam pokok, dan program 3R sering dianjurkan secara berkala.