Unit Integriti
Latar Belakang Unit Integriti, MBJB
Sistem tadbir urus sektor awam yang terbaik dan budaya kerja berkualiti merupakan landasan penting dalam meningkatkan keyakinan rakyat terhadap keupayaan Kerajaan melaksanakan dasar yang dimandatkan. Dalam hubungan ini, kerajaan akan terus mengambil langkah untuk memantapkan integriti bagi menentukan penjawat awam menjunjung dan menegakkan prinsip integriti seta akauntabiliti kearah mencapai sistem penyampaian awam yang lebih cemerlang.
Kearah ini, kerajaan telah bersetuju mewujudkan Unit Integriti di semua agensi awam. Unit ini bertujuan untuk memastikan penjawat awam mengamalkan budaya kerja unggul dengan ciri-ciri moral dan etika yang kukuh hatta meningkatkan semangat patriotisme. Inisiatif ini akan dapat membendung salahlaku jenayah serta pelanggaran tatakelakuan dan etika organisasi di kalangan penjawat awam.
Penubuhan Unit Integriti di Majlis Bandaraya Johor Bahru (MBJB) adalah dengan merujuk kepada Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 6 Tahun 2013: Penubuhan Unit Integriti Di Semua Agensi Awam bertarikh 24 Julai 2013. Pekeliling Perkhidmatan ini bertujuan untuk memaklumkan mengenai keputusan Kerajaan menubuhkan Unit Integriti sebagai Focal Point kepada pengurusan isu-isu berkaitan integritI di semua agensi awam.
Sehubungan itu, MBJB melalui Mesyuarat Jawatankuasa Kewangan dan Perkara Am Bil 11/2016 telah BERSETUJU bahawa Unit Integriti ditubuhkan berkuatkuasa mulai 1 Disember 2016.
Objektif Unit Integriti, MBJB
Menjadikan setiap anggota MBJB membudayakan etika dan integriti dalam setiap tindakan dan keputusan sekaligus menyepadukan semua hal yang berkaitan dengan integriti supaya 6 fungsi teras penubuhan unit dapat dilaksanakan dengan lebih fokus, terancang, efisien dan mencapai keberhasilan yang optimum.
Sebarang aduan mengenai integriti pegawai atau staf MBJB boleh memuat turun borang di bawah ini dan dihantar ke Unit Integriti MBJB, Aras 1, Ibu Pejabat MBJB
Visi Unit Integriti |
Misi Unit Integriti |
Piagam Pelanggan Unit Integriti |
Unit Integriti MBJB sentiasa memberikan layanan mesra dan perkhidmatan terbaik semasa berurusan melalui: |
|
|
|